W kwietniu 2015 r. wprowadzono parametr rankingowy „mobile friendly” oceniający przyjazność witryny dla urządzeń mobilnych. Upowszechnienie się nowoczesnej technologii rozpoznawania mowy i zastosowanie jej m.in. w urządzeniach mobilnych, sprawia że kluczowym zagadnieniem dla właścicieli stron i webmasterów staje się właśnie wyszukiwanie głosowe (Voice Search).
Obecnie cała technologia sprowadza się do przetworzenia naturalnego języka (NLP) przez urządzenia wyposażone w powszechnie dostępne aplikacje (dostępne również na urządzeniach stacjonarnych posiadających przeglądarkę Google Chrome) oraz programowej syntezy mowy w danym języku. Struktura zapytania (frazy) zmienia się zatem na bardziej rozwiniętą i złożoną, w szczególności bardziej naturalną. Przy zwracaniu wyników wyszukiwania brane są pod uwagę dodatkowe parametry wspomagające określenie miejsca użytkownika, jego intencje i potrzeby.
Według raportu Northstar Research na rynku amerykańskim blisko 55% użytkowników w wieku 13-18 lat oraz 41% użytkowników dorosłych korzysta przynajmniej raz dziennie z wyszukiwania głosowego. Oznacza to, że w USA technologia ta jest już powszechnie stosowana. Ciekawsze jest jednak tempo jej popularyzacji – liczba użytkowników stosujących wyszukiwanie głosowe podwoiła się w okresie 2013-14. Bez wątpienia ma na to wpływ zastosowanie technologii wyszukiwania głosowego przez wszystkie najważniejsze platformy Google Now, Apple Siri, Microsoft Cortana oraz Facebook M. Badania te potwierdzają doniesienia MindMeld. Firma twierdzi, że ponad 40% użytkowników technologii cyfrowych asystentów osobistych wykorzystujących wyszukiwania głosowe użyło tej technologii po raz pierwszy w ciągu poprzednich 6 miesięcy (dla 12 miesięcy wstecz aż 60%). Oznacza to, że technologia wyszukiwania głosowego staje się właśnie na rynku amerykańskim powszechna. Stany Zjednoczone traktowane są jako poligon doświadczalny i prekursor zastosowań powszechnie migrujących na inne kraje. Można zatem śmiało założyć, że trend ten, a w szczególności jego siła dotrze do nas.