Google Voice Search – Pozycjonowanie zapytań głosowych nie tylko dla millennials!

Google Voice Search – Pozycjonowanie zapytań głosowych nie tylko dla millennials!

Google poinformował, że więcej niż połowa wszystkich zapytań w Google odbywa się na urządzeniach mobilnych. Wyszukiwania głosowe będą stanowić 50% wszystkich wyszukiwań. Jak zoptymalizować stronę pod voice search?

Google Voice Search

W kwietniu 2015 r. wprowadzono parametr rankingowy „mobile friendly” oceniający przyjazność witryny dla urządzeń mobilnych. Upowszechnienie się nowoczesnej technologii rozpoznawania mowy i zastosowanie jej m.in. w urządzeniach mobilnych, sprawia że kluczowym zagadnieniem dla właścicieli stron i webmasterów staje się właśnie wyszukiwanie głosowe (Voice Search).

Obecnie cała technologia sprowadza się do przetworzenia naturalnego języka (NLP) przez urządzenia wyposażone w powszechnie dostępne aplikacje (dostępne również na urządzeniach stacjonarnych posiadających przeglądarkę Google Chrome) oraz programowej syntezy mowy w danym języku. Struktura zapytania (frazy) zmienia się zatem na bardziej rozwiniętą i złożoną, w szczególności bardziej naturalną. Przy zwracaniu wyników wyszukiwania brane są pod uwagę dodatkowe parametry wspomagające określenie miejsca użytkownika, jego intencje i potrzeby.

Według raportu Northstar Research na rynku amerykańskim blisko 55% użytkowników w wieku 13-18 lat oraz 41% użytkowników dorosłych korzysta przynajmniej raz dziennie z wyszukiwania głosowego. Oznacza to, że w USA technologia ta jest już powszechnie stosowana. Ciekawsze jest jednak tempo jej popularyzacji – liczba użytkowników stosujących wyszukiwanie głosowe podwoiła się w okresie 2013-14. Bez wątpienia ma na to wpływ zastosowanie technologii wyszukiwania głosowego przez wszystkie najważniejsze platformy Google Now, Apple Siri, Microsoft Cortana oraz Facebook M. Badania te potwierdzają doniesienia MindMeld. Firma twierdzi, że ponad 40% użytkowników technologii cyfrowych asystentów osobistych wykorzystujących wyszukiwania głosowe użyło tej technologii po raz pierwszy w ciągu poprzednich 6 miesięcy (dla 12 miesięcy wstecz aż 60%). Oznacza to, że technologia wyszukiwania głosowego staje się właśnie na rynku amerykańskim powszechna. Stany Zjednoczone traktowane są jako poligon doświadczalny i prekursor zastosowań powszechnie migrujących na inne kraje. Można zatem śmiało założyć, że trend ten, a w szczególności jego siła dotrze do nas.

Optymalizacja witryny pod Voice Search.

Algorytm Google zmienia się nieustannie, podobnie jak zmianie ulega sposób tworzenia zapytania do wyszukiwarki. Zapytanie jest zadawane w sposób bardziej naturalny i nie ma postaci fraz kluczowych z operatorami wyszukiwania. Zamiast „mechanik warszawa” zapytamy „Gdzie znajdę dobrego mechanika w Warszawie” dołóżmy do tego parametr lokalizacji (np. Mokotów). Wyniki wyszukania będą zatem zupełnie inne.

 

Google Voice Search SERP

 

Użytkownicy szukają odpowiedzi na pytania Gdzie…?, Kiedy…?, Co…?, Kto…?, Dlaczego…?, Jak…? itd. Dzięki dłuższemu i bardziej precyzyjnemu zapytaniu, możliwe jest zwrócenie bardziej dokładnych tzn. lepiej dopasowanych wyników wyszukiwania.

Świadomość szybko rosnącego segmentu nowego rodzaju zapytań, daje bardzo duże możliwości budowania pozycji i widoczności w wyszukiwarce. Dostosowanie witryny wymaga uwzględnienia innej długości zapytań, wskazane jest zoptymalizowanie witryny pod kątem wielowyrazowych z fraz i długiego ogona, które są zbliżone do zapytań charakterystycznych dla voice search oraz dostarczaniu odpowiedzi na pytania Gdzie…?, Kiedy…?, Co…?, Kto…? Dlaczego…?, Jak…? Itd. Zapytania głosowe są 3-krotnie częściej oparte o lokalizację niż zapytania tekstowe (wg. Chikita). Warto zatem zadbać o uwzględnienie słów kluczowych charakterystycznych dla lokalnego użytkownika, uporządkowanie danych kontaktowych, informacji o godzinach otwarcia, również w profilu Google Moja Firma.

Kiedy weźmiemy pod uwagę, że jeszcze w 2014 roku wskaźnik błędów w rozpoznawaniu mowy przez Google wynosił 25% vs 8% obecnie (wg. Google) oraz prognozy ComScore twierdzącego że do 2020 roku wyszukiwania głosowe będą stanowić połowę wszystkich wyszukiwań, warto już dziś zastanowić się na budowaniem strategii pozycjonowania witryny pod kątem voice search. Google wprawdzie nie każe stron nie będących przyjaznych wyszukiwaniu głosowemu, jednak w 2016-17 roku będą wygrywać te witryny, które już dziś zakorzenią u siebie strategię text & voice search.